Blog

11.nap csütörtök

2015.08.28 07:05

Ez a nap izgalmasan, sikeresen, végül jókedvűen telt el.

Ma kellett bemutatnunk a mikrotanításunkat, ami tulajdonképpen az én csoportomban azt jelentette, hogy kaptál egy témát, és azt mutasd be, hogyan tanítanád meg a gyerekeknek. Mi nddenki ügyes volt, nevettünk, támogattuk egymást, kár is volt izgulnom annyira...
Este tartottuk a búcsúestet, mert van olyan csoporttársunk, illetve kolistársunk, aki már holnap a suli után utazik haza...
Hát igen, elrepült a két hét. Holnap az utolsó nap a suliban...
Úgy érzem nagyon jó és hasznos volt ez a training, rengeteg információt, élményt kaptam, nem tudok betelni velük :-)
Egy gyönyörű és nagyon népszerű pub-ban búcsúztunk el a társaktól, egy két képet raktam fel.
Mutatta ez a hely is, és az itt lévő emberek, hogy errefelé igen jól élnek az angolok. Tele volt vacsorázó, beszélgető, iszogató emberekkel, a tiniktől az idősekig minden korosztály képviselte mgaát, és jól megfértünk egymás mellett!!! Elkápráztatott ez is..
There will be the last day in Exeter tomorrow :-(
Good night

10.nap szerda

2015.08.26 22:58

Nagyon repül az idő...

Szerda reggel van, az eső szemerkél...ma az utolsó kirándulásunkra megyünk Tintagelbe. Remélem mire odaérünk kiderül az ég.Így is lett.

Verőfényes napsütésben értünk oda, izgatottan vártuk, hogy a szél miatt megmászhatjuk e a hatalmas sziklákat, hogy láthassuk a végtelennek tűnő Atlanti óceánt. Minden szerencsésen alakult, bár a sziklák tetején nagyon erős volt a szél.Vékony ösvényen túráztunk felfelé, ami fárasztó volt, de megérte :-) Fahídon keltünk át a vízen két szikla között!!(na jó, majdnem összeért a kettő, de akkor is félelmetes volt lenézni a hatalmas magasságból..fényképet sem mertem készíteni )

Hihetetlen látvány fogadott /erős orkánszerű széllel, ami tényleg majd elvitt/, elénk tárult a gyönyörű kék-zöldes színű, fehér fodrokkal ékesített , tiszteletet parancsoló óceán. Ahogy néztem a távolban összeérő eget és vizet, elmerengtem, milyen apró és védtelen az ember ehhez az óriás erejű, néha békés,máskor romboló természeti csodához...olyankor pedig nem szeretnék a karmai közé kerülni...Valahol a távolban pedig ott van Amerika...

Próbálok feltenni képeket, remélem visszaadja ezt az érzést, amit mindenkinek látni kell egyszer.

Ja, és megkóstoltuk az itt készített ,eredeti pasty-t.(remélem jól írtam) ez egy változatos töltelékkel töltött tészta, félbehajtva,a széleit ilyen fodrosan benyomkodják. Én egy traditional pasty-t ettem, ami szerintem zöldséges töltelékkel van készítve, enyhén csípős, némi húst is éreztem benne, forró volt és ízletes.It was yummy:-)

Mára búcsúzom, mert holnap feladatok várnak rám a suliban, bemutató tanítás a többieknek..

I have no time to waste.I'm sorry i must be going now...Good night. See U tomorrow :-)

9.nap kedd

2015.08.25 23:51

Ma reggel is a szokásos szomorkás idő köszöntött, de nem vette el a kedvünket a mai naptól.

A délelőttöt nagyon élveztem, Greggel és a csoporttársakkal. Megkínáltuk a "secondary"-seket a tegnap készített desszertünkkel, nagyon ízlett nekik :-)

Több nagyon klassz feladatot oldottunk meg, bővítve szókincsünket, fejlesztve a szóbeli nyelvhasználatunkat, pl. A complet close activity, Good news bad news etc. Mindegyik klasszul felhasználható az angol órákon!

Délután a Royal Albert Memorial Museum-nál találkoztunk a primary csoportosokkal. Megtekintettük a múzeumot, mert ezzel kapcsolatban kell összeállítanunk a prezentációnkat. Készítettem fényképeket, egy kettőt felrakok. Rengeteg gyerek volt látható, szüleikkel, mert még itt is tart a nyári szünet. Rettenetesen közkedvelt a gyerekek körében, ez látszott. Sok- sok érdekesség volt látható Exeter történetéről, az itt talált állati maradványokról, Devon megye állatvilágáról, koronként bemutatva az emberek életét, öltözékét, használati tárgyait... És ami a legfontosabb, kitaláltuk a bemutató óránk anyagát...

Kicsit még nézelődtünk, vásárolgattunk a városban vacsora előtt. Nem maradt el a finom vacsora ma sem, és az azt követő séta sem.

Holnap kirándulunk immáron utoljára, alig várom.

Törölnöm kell sajnos a képekből, mert nem enged már felrakni, meghaladtam a határt :-( I'm sorry this

See you

Good night :-)

8.nap hétfő

2015.08.24 22:56

A mai nap nem történt különösebben érdekes dolog velünk.

Az eső szemerkélt délelőtt, délutánra mindig kicsit jobb, akkor már ki-kikukkantott a napocska a felhők mögül, de hűvös maradt a levegő.

A suliban folytatódtak az órák. Reggel Greggel egy érdekes játékkal kezdtük, amit el is fogunk játszani a tanév során a gyerekekkel, kitalált történetet kell mesélni, nagyon hasznos a sima múlt idő gyakorlásához...

A rövid délelőtti szünet után egy nehezebb téma következett, bevallom itt néha elvesztettem a fonalat...már fáradok...A bíróságról volt szó: alperes, felperes, esküdtszék stb. szavakkal megspékelve egy nagyon nehéz feladatban, szerencsére közösen sikerült dűlőre jutnunk. Sok szó van még amit nem ismerek, van mit fejlődnöm...

A délután sokkal érdekesebben telt Angie tanárnővel.Az óra első felében mikrotanításokat végeztünk, kapott témát kellett kb. 10 percben bemutatnunk, hogyan tanítanánk meg a gyerekekkel,játékokkal, dalokkal spékelve. A második részben pedig közösen elkészítettünk egy hagyományos angol desszertet, ( valaki mindig mondta a másiknak mit és hogyan csinálja) amit minden karácsonykor szívesen esznek aprók, nagyok egyaránt. A képen megtalalhatjátok a nevét, a táblán, pirossal, akit érdekel.Megkaptuk a receptet, el is készítjük majd :-)

A vacsora nagyon finom és túlságosan is elegendő volt, úgyhogy még egy sétát tettünk blogírás és alvás előtt...a fűben pedig borzakat láttunk, meg nyuszikat, kár, hogy sötét volt, így nem látszanak a képen :-(

Good night sweet dreams :-)

7.nap Sunday

2015.08.23 23:11

A mai reggeli időjárás nem sok jóval kecsegtetett, pedig kirándulásra jelentkeztünk a Jurassic Coastra, az óceán partjára.A suli szervezett egy buszt, igaz, hogy vasárnap itt is pihenőnap, de nem akartunk kihagyni egyetlen lehetőséget sem, hogy jobban megismerjük ezt a csodálatos országot...

Nem is bántuk meg.

A rossz idő ellenére lelkesen indultunk neki az útnak. Szakadt az eső, esőkabát, esernyő kellett, ha nem akartunk bőrig ázni.Első állomás Sidmouth volt.
Ez a kis angliai város az óceán partján fekszik, és mint az egész Jurassic Coast a világörökség része.
Sétáltunk a köveken, és hallgattuk a morajlást , a hullámok csapkodását, ami végtelen nyugalmat árasztott...Óriási vörös sziklák övezték a vizet, színes kavicsos partszakasz emlékeztetett minket, itt valaha sivatag volt. Nem tudtam megállni azt sem, hogy megnézzem, kipróbáljam,ezek a jellegzetes piros telefonfülkék valóban működnek e, és igen. Majd kép is lesz erről.
A következő állomásunkat elmosta az eső, így Lyme Regis lett a végső állomásunk mára. Mire odaértünk az idő kivirult, ragyogóan sütött a nap, a partszakasz megtelt emberek tömegével, gyerekekkel,idősebbekkel, kutyájukat sétáltató angol családokkal. Láthattunk folklórt zenélő és táncoló együtteseket, megismertük Devon megye jellegzetes dallamait, táncát, erről látható kép.A kavicsos parton üldögéltek az emberek, köveket dobáltak, napoztak, olvastak, fürödtek. A homokos résznél a gyerekek és szüleik együtt homokoztak, homokvárakat építettek. Sétáltunk, egy múzeumot is megnéztünk, csodáltuk a végtelen óceánt....
Ettünk fish&chipset, fincsi volt :-)
Hamar elröpült itt is az idő, hazafelé már bealudtunk a buszon, nagyon elfáradtunk.Pedig holnap indul a második hét, suli, mikrotanítások...
Készülök is lepihenni, nem tudok betelni ezzel a sok élménnyel...nehéz is elaludni.
Holnap folyt.köv.
Good night :-)

6.nap Saturday

2015.08.23 07:45

Ködös, felhős égre ébredtünk.Kirándulni indultunk ma, Wellsbe és Bathba.

Gyönyörű napos idő lett mire odaértünk az első állomásra. A neve is érdekes ennek a pici kis városkának, mert hasonlóan hívják, mint az országot, de az ejtése megkülönbözteti mégis, mert ezt nyomatékos l-lel kell mondani. Amilyen kicsike, olyan gyönyörű, és híres. A gyönyörű, óriási katedrálisa lenyűgözött egyből. A néhány kép magáért beszél. Itt található egy utca, amit meghagytak eredeti köveivel, épületeivel, perspektivikus látványa elkápráztató...Épp piaci nap volt ma, így megnézhettük a nyüzsgést, a vásárfiákat egy igazi angol piacon :-) Kár, hogy nem maradhattunk tovább, kellemes, békés hangulat áradt Anglia egyik legkisebb városkájából .

Továbbutazva Bathba, egyre melegedett, forrón sütött a nap. Ez a város nagyon népszerű, kedvelt helye az angol embereknek, egyrészt a fürdője, másrészt nevezetességei miatt, s nem utolsó sorban a rengeteg shop, pub, étterem,park és szórakozást nyújtó helyei miatt.  A belvárosban voltak azok a látnivalók, amiket az idő rövidsége miatt mindenképpen látni akartunk. Itt is egy gyönyörű, hatalmas katedrális áll a város szívében. Az utcán rengeteg ember, sétál, nézelődik, szombat lévén ez nem volt furcsa. Mindenféle nemzet, sokféle ember, és mindenki mosolygott.

Ellátogattunk a Royal Crescent épületéhez ahol a Jane Austin filmet is forgatták,hihetetlenül visszaidézte a film hangulatát. Az előtte fekvő óriási füves téren  piknikeztek, feküdtek a fűben, csapatokban, fiatalok, idősebbek egyaránt.Nagyon szeretem a Jane Austen regényeket, azt a hangulatot, így alig vártam, hogy ellátogassunk Jane Austen lakásába is, mert pár hónapig valóban itt élt Bathban. A képek magukért beszélnek...

Egy kis időnk volt beleolvadni a vásárlók tömegébe és vitt is a busz minket vissza Exeterbe..

Felejthetetelen élményekkel lettem megint gazdagabb.

Azért még este meg kellett néznünk a szombat esti Exetert, rengeteg fiatal az utcákon, a pubok teli emberekkel,bár az eső hirtelen megeredt, it was heavy, így haza is jöttünk elég hamar:-)Itt így járja, the weather is very changeable...

Alig várom a holnapot, amikor pedig ismét kirándulunk, most az óceán partra, a Jurassic coastra.Esőt mond :-( de nem rettent ez sem vissza.

5.nap Friday

2015.08.21 21:31

The weather is changeable in England. It's drizzling this morning./szemerkél/
És hogy repül az idő....elérkezett a hét utolsó tanítási napja. Délelőtt a szokásos módon telt :Language Development, Greggel.
A reggel mindig bemelegítéssel kezdődik, ami jelen esetben, valami nyelvi játék. Ma detektívek voltunk, és ki kellett találni, mi történhetett a történetben, amit Greg nem fejezett be. Ezekben a játékokban természetesen összetettebb, komplikáltabb gondolkodás szükséges. Kérdéseket kellett feltenni, továbbfűzni a szálát a sztorinak, de végül közösen megoldottuk..
Később a kiejtésre, az intonációra, a szavak helyes hangsúlyozására csináltunk feladatokat. Nagyon sok hasznos dolgot tanultunk, amit alkalmazni tudok a tanításban, meg a saját nyelvhasználatomban is. Rengeteg olyan dolgot mesél a tanár úr, ami az élő beszéd része, és az anyanyelvűek sajátja, ami a könyvekben nincs benne. Talán ez a legértékesebb, amit az angol nyelvterületen való tanulás nyújthat számunkra.
Délután elutaztunk Torquay-ba.Ez a városka az angolok egyik legkedveltebb nyaralóhelye az óceánparton. Merthogy igen, jól írtam, az óceánhoz vezetett a mai kirándulásunk. Fantasztikus érzés volt látni és érezni! az óceánt, ami nem volt hideg, hiszen fürödtek is benne. Elképzelni, hogy a víz, ami hullámként söpör végig a Föld felszínén most az én lábamat érinti...ezt is meg kellett tapasztalnom.. a képek majd mesélnek :-)
Nagyon elfáradtam mára, korán szeretnék nyugovóra térni..
Alig várom a holnapi napot, ami megint kirándulással fog telni, és persze sok angolozással, kezdem megszeretni az érzést, nagyon jó világot látni!!
It's better than I expected.
See you tomorrow.Good night :-)

4. nap Thursday

2015.08.20 23:38

Ma reggel derültebb égre ébredtünk. Szürkének látszott, de legalább nem zuhogott. Csak épp szemerkélt, ahogy otthon nem szokott, de itt ez a jellegzetes.

A délelőtt Greggel telt, ő a trainerünk, a helyes kiejtésről beszélgettünk, ezzel kapcsolatban oldottunk meg feladatokat, majd ismét a szóbeliségé lett a főszerep.Játszottunk egy A Baloon Debate c. játékot, ahol a különböző karaktereknek (amit Greg osztott rád) kellett meggyőzni a többieket, hogy miért ne téged lökjenek ki, és a hat utazó közül te menekülhess meg. Érdekes volt, sajnos nem én győztem, de csak 3.ként estem ki. Nem volt könnyű.

A délután felszabadultabban telt egy Angie nevű tanárnővel,mert kicsiknek való rhymesokat, dalokat játszottunk el.Majdnem mindet ismertem :-) De az ismétlés a tudás anyja, mint tudjuk. Inkább az volt nagyon hasznos, amit minden dal és mondóka szövegéhez, eredetéhez hozzáfűzött. Például a mulberry bush -ról, majd elmesélem, remélem képpel is tudom illusztrálni, mert egyetlen egy fa (bokor nem létezik ilyen!)van ilyen itt Exeterben, gyümölcseivel..meg szeretném keresni, és kóstolni...

A suli után nézelődtünk, szép boltokban, szép dolgokat...ez is hasznos lehet:-) például a vásárlás kifejezéseit alkalmaztuk, az aprópénzeket próbáltuk megkülönböztetni..:-D

A vacsora ismét nagyon finom volt, nem panaszkodhatunk,ma sült, sajtos sonkát ettünk mindenféle fincsi körettel, és a desszert sem maradhatott el.

Greg mesélte nekünk, hogy Exeter nagyon biztonságos város, ne féljünk este sem közlekedni.Az Exeteriek nem ismerik az utcák neveit, csak a kocsmák szerint tudnak tájékozódni :-) Ez megnyugtató információ, mert ma este még publátogatást terveztünk.Teli hassal igyekeztünk vissza a belvárosba,a The farmer's union nevű kocsmába.Csatolom a képeket.. Nem maradtunk túl sokáig, mert holnap  iskola. Kellemes, enyhe idő volt este is. Jól esett a séta az egyetemi kollégiumban lakó társainkkal.

It's getting late.I have a very busy day ahead of me. Thank you for your kindly attention:-) see you

3. nap Wednesday

2015.08.19 21:53

Na mostmár tényleg elhiszem ,hogy Angliában vagyok...Esős, ködös, felhős reggelre ébredtem.

Délutánra volt betervezve a kirándulás a nemzeti parkba, úgyhogy magamhoz vettem az esőkabátot,  esernyőt, zárt cipőt húztam (miért is nem hoztam gumicsizmát?! :-D ), és sietve,de elértük a buszt, ami a belvárosba visz.A séta a sulihoz ma nem volt felhőtlen, a szó szoros értelmében :-)

A délelőtt Greg-gel érdekesen telt , sok játékos, de komoly tudást igénylő feladattal, ami nagy koncentrációt, odafigyelést igényelt. (Ja, a dugóhúzó nem is spin, ahogy tegnap írtam, hanem corkscrew.Sorry..Mostmár legalább tuti minden kedves blogolvasó megjegyzi :-D )

Alig vártuk, hogy eljöjjön a délután, hogy kiránduljunk!

Az eső szakadt, a szél fújt,a ködös, szomorkás idő nem akart múlni. De az angolok nem ijednek meg az esőtől.Hiszen náluk szinte mindennap esik.Esőkabátot vesznek, ernyőt tartanak és csinálnak mindent, ahogy egyébként szokták.A Dartmoor National Parkba való kirándulás sem maradt el emiatt. Lehet, hogy szebb látvány lett volna szikrázó napsütésben csodálni a gyönyörű zöld mindenséget, az óriási sziklákat, amik a semmi közepén hirdetik a természet varázslatos erejét. De mi boldogok voltunk, hogy így is eljuthattunk ide, ahol a birkák, tehenek és lovak szabadon legelnek,angol füvet, ami mindig zöld :-)még ha átázott is mindenünk tetőtől talpig...

A mai fotók végén akinek kedve van lefordíthatja a feliratot...

Mára ezzel búcsúzom.

I wish you a pleasant celebration in Hungary!

2.nap Tuesday

2015.08.19 00:22

Hát nagyon jól aludtam az éjjel,pihenten ébredtem.

Reggeli után busszal mentünk be a központig, a High streetig, majd még egy kis gyaloglás a sulihoz, ami azért volt csodálatos, mert ragyogóan sütött a a nap, melegen és bátorítóan.A kollégiumban lakó lányokkal nagyon összetartunk, együtt próbálunk közlekedni. Nagy távolságok vannak, és meredek emelkedők,hídon kell átkelni,vigyázni a bal oldalas közlekedésre,még a biciklisek is bal oldalon mennek !:-) OMG:-)

A délelőtt már kicsit felszabadultabban telt, és már azt éreztem, I begin to enjoy ,kezdem élvezni az órákat. Sok érdekes, játékos feladatot kaptunk az elején, majd nehezebbek jöttek, de végig a szóbeliségé volt a főszerep. Új szavakat, kifejezéseket tanultam,-spin,wiry, and to be wired...Roger mesélt érdekes storyt arról, hogyan viszonyulnak az angolok a pókokhoz (majd elmesélem),ajánlott egy érdekes kis olvasmányt is ezzel kapcsolatban, a címe: Charlotte's web.

Az ebédszünetben kiültünk sütkérezni a suli előtti fűbe, gyönyörű napos idő volt!!!It was so wonderful!!

Délután az órát Selina Jones tartotta, egy nagyon kedves idősebb hölgy, aki praktikus, a kicsiknél nagyon jól alkalmazható játékokat mutatott nekünk. Az egyikben hangszerekkel dolgoztunk, aminek én külön örültem :-) majd áttért a módszertani részre,ami ismét beszédközpontú volt, így a napom ismét hasznosan telt el.

A vacsora nagyon finom volt, Beef and Ale Pie,a fényképen látható.

Az este egy nagyon népszerű kocsmába, pub-ba vezetett a nem kis sétánk, kb. negyven perc gyaloglás oda -negyven perc vissza a folyó mellett. Megérte, mert egy nagyon kellemes, nyugodt helyre mentünk ,erről is teszek fel képet.

Nagyon késő van, ma is elfáradtam.Érdekes, tanulságos és hosszú napom volt.

This adventure will be an unforgettable experience in my life...

See you tomorrow. Good night :-)